Ronny Bengtsson ny regionordförande i Västra Sverige

Det blev en jordskredsseger för Ronny Bengtsson när Hyresgästföreningen i Västra Sveriges idag valde ny regionordförande för sina 67 000 medlemmar.

- Jag känner mig glad och stolt men också hedrad. Jag kunde aldrig tro att det skulle bli så stor marginal, eftersom det var många bra motkandidater som ställde upp. Det tycker jag visar på en styrka i organisationen, att det är flera som vill ta ansvar och vill vara regionens ordförande. Det visar även att vi kommit en bit på väg att bli en ännu mer öppen organisation, säger han efter att ha fått 39 av regionfullmäktiges 55 röster.

Ronny Bengtsson har skaffat sig en gedigen erfarenhet inom Hyresgästföreningen. Han började som husombud och blev därefter ordförande i en lokal hyresgästförening. Han har under många år varit ordförande för Hyresgästföreningen Västra Göteborg och samtidigt ledamot i Västra Sveriges regionstyrelse. Det senaste ett och halvt året fram till i lördags har han axlat rollen som tillförordnad regionordförande.

- Men nu är jag inte ”plastordförande” längre och jag har känt respekt för det faktum att jag tidigare inte varit vald av medlemmarna. Jag tycker det är jätteviktigt att ha det fulla mandatet och vara vald till det här uppdraget om man ska kunna representera organisationen på ett bra sätt.Ronny ser många tuffa frågor att ta tag i den närmaste tiden. De två och ett halvt åren sedan regionens senaste fullmäktige i april 2019 har varit en oerhört dramatisk tid på många sätt.

- Nu har vi en nyvald regionstyrelse med många nya namn och under de kommande åren tror jag att vi kan komma en bra bit på väg mot att läka organisationen efter all den turbulens som varit under den senaste mandatperioden.

Även bostadspolitiskt väntar flera stora utmaningar. Förbundsstämman tog ett tydligt beslut som innebär att organisationen ska jobba för nollalternativ vid renoveringar. Det är en av de stora frågorna vi har framför oss, menar Ronny Bengtsson, eftersom den berör så många människor och deras vardagsekonomi. Men han vill även prioritera arbetet mot utförsäljningar och att organisationen tar tag i klimatfrågan.

Årsmötet valde följande regionstyrelse. Ny ordförande på två år: Ronny Bengtsson (Västra Göteborg). Nya ledamöter på två år: Helene Calner (Frölunda), Maria Melin (Västra Göteborg), Henrik Stenberg (Västra Göteborg), Maria Sjöholm (Östra Göteborg) och Joakim Hagberg (Angered). Ledamöter på fyllnadsval på ett år: Marie Nordin (Mölndal), Annelie Bertilsson (Varberg), och Lisbeth Pipping (Norra Göteborg). Per Olsson (Hisingen) och Lisbeth Norberg (Östra Göteborg) har ett år kvar på sina uppdrag.

För mer information, kontakta:
Ronny Bengtsson, regionordförande Hyresgästföreningen Västra Sverige, 073-063 38 27
Presskontakt Hyresgästföreningen region Västra Sverige: 010-459 24 00