Så blir årets hyreshöjning för studenter

Efter att SGS Studentbostäder avbrutit förhandlingarna med Hyresgästföreningen har nu Hyresmarknadskommittén, genom en oberoende ordförande, beslutat att hyreshöjningen för bolagets hyresgäster blir 1,9 procent.

När hyresförhandlingarna inleddes i höstas ville SGS höja hyrorna med 3,7 procent. När Hyresgästföreningen ansåg att det var en alldeles för hög hyreshöjning valde SGS att avbryta förhandlingarna.

Det är tredje året i rad som SGS har avbrutit de lokala förhandlingarna och vi upplever att det inte finns någon vilja att förhandla lokalt vilket är under all kritik, säger Tony Petrov, förhandlare hos Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Hyresgästföreningen utgår i förhandlingar om hyresnivån alltid från en rad olika faktorer som bostadsföretagets ekonomi, kvalitet och förvaltning och de samhällsekonomiska förutsättningarna.

Studenterna lägger redan i dag än högre andel av den disponibla inkomsten på hyran än genomsnittet. Till det ser vi heller inga andra faktorer hos bolaget som skulle motivera en så hög hyreshöjning som bolaget efterfrågade.

I och med att SGS valde att avbryta förhandlingarna blev det Hyresmarknadskommittén som fick avgöra hyresnivån. När inte heller de kunde enas utsågs en oberoende ordförande som nu har fattat beslut om en hyreshöjning på 1,9 procent från 1 januari i år. Det innebär att hyreshöjningen för årets första sex månader kommer tas ut retroaktivt i juli.

Vi tycker att det är en för hög hyreshöjning. Att det dessutom blir retroaktivitet för sex månader är djupt beklagligt, säger Tony Petrov.

Hyresmarknadskommittén är ett partssammansatt organ som består av representanter för allmännyttans organisation Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningens riksförbund.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Hyresgästföreningen region Västra Sveriges pressnummer: 010-459 24 00
kommunikation.vast@hyresgastforeningen.se