Så här vill svenskarna bo

Drömmer alla svenskar om att bo i ett rött hus med vita knutar i en vacker skogsdunge? Tidigare undersökningar har visat att just villan är många svenskars drömboende. Men när Hyresgästföreningen skrapar på ytan framträder en mer komplicerad bild. Vår stora undersökning Hyresgästerna 2022 visar att rimliga boendekostnader är det viktigaste för svenska folket i valet av bostad.

– Många lever med villan som en fantasi. Men i verkligheten är det många saker som ska vägas mot varandra: pendlingstider, närhet till natur, boendeform och så vidare. Vår undersökning visar tydligt att det är rimliga boendekostnader som är det absolut viktigaste i valet av bostad. Därför behöver samhället prioritera att bygga bostäder som folk har råd att bo i, säger Martin Hofverberg, chefekonom på Hyresgästföreningen.

Den enskilt mest populära är den centrala bostadsrätten, 34 procent av alla föredrar den. Den centrala hyresrätten och lantliga villan är ungefär lika populära, 25 kontra 23 procent väljer någon av de alternativen. Villan är fortsatt en attraktiv boendeform men prioriteras lägre när den ställs mot andra nyttigheter som närhet till arbete och vänner, egen tomt, kultur, natur, och givetvis priset. En utmaning för bostadsbyggandet i framtiden är att utveckla flerbostadshuset för att tillgodose fler behov.

– Det har varit ett alldeles för ensidigt fokus på smålägenheter de senaste åren, det måste brytas. Vi behöver se mer blandning av bostadsstorlekar i ett och samma hus. Fler fyror och femmor med terrasser och trädgård öppnar för att kombinera folks längtan efter det egna och det centrala. Samtidigt som vi värnar den natur vi har kvar och de stadsmiljöer vi tycker om, säger Ragnar Bengtsson, bostadsmarknadsanalytiker på Hyresgästföreningen och författare av Hyresgästerna 2022.

Detta är viktigast vid val av boende enligt vår undersökning:
Rimliga boendekostnader: 47 procent
Villa med tomt: 37 procent
Tryggt område: 36 procent
Nära natur: 35 procent
Bo centralt: 22 procent
Storlek: 22 procent
Bra förbindelser: 21 procent
Lägenhet: 14 procent
Modernt: 14 procent
Viss plats på orten: 5 procent

Om Hyresgästerna 2022:
Novus har, på uppdrag av Hyresgästföreningen, frågat drygt 4 100 svenskar om deras boendesituation, livsvillkor och åsikter i olika bostadspolitiska frågor. Målet med undersökningen har varit att ta fram bättre faktaunderlag än vad som funnits tidigare för att beskriva hur svenskarna bor och vad de har för åsikter om bostadspolitik. Särskilt fokus ligger på att belysa hyresgästernas verklighet och livsvillkor. Läs mer om undersökningen här.

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Många lever med villan som en fantasi. Men i verkligheten är det många saker som ska vägas mot varandra: pendlingstider, närhet till natur, boendeform och så vidare. Vår undersökning visar tydligt att det är rimliga boendekostnader som är det absolut viktigaste i valet av bostad. Därför behöver samhället prioritera att bygga bostäder som folk har råd att bo i.
Martin Hofverberg, chefekonom på Hyresgästföreningen