Så mycket höjs hyrorna för Östhammarshems hyresgäster

Nu är de årliga hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Östhammarshem avslutade. Parterna har kommit överens om hyreshöjningar på 1,19 procent från den 1 januari 2022.

Bolaget inledde förhandlingen med ett yrkande på 2,25 procent. Genom förhandlingen lyckades vi minska höjningen med nästan hälften, vilket vi är nöjda med. Det gör skillnad för Östhammarshems hyresgäster, säger Isabelle Melin, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Hyreshöjningen motiveras främst av höjda taxor. En rapport som Hyresgästföreningen varit med och tagit fram visar att Östhammar har de högsta taxorna i länet.

Läs mer om taxor och Nils Holgersson-rapporten här: https://www.hyresgastforeningen.se/bostadsfakta/rapporter/nils-holgersson/

Isabelle Melin, förhandlare Hyresgästföreningen
Epost: isabelle.melin@hyresgastforeningen.se