Så undviker du att förlora ditt hyreskontraktet under coronakrisen

Hyresgästföreningen märker alltmer hur coronakrisen drabbar hyresgästerna hårt. Många har förlorat sina jobb eller får inte ihop tillräckligt med timmar till sin timanställning. Allt fler får därför svårt att betala hyran.

För någon vecka sedan skickade Hyresgästföreningen brev till alla fastighetsägare i regionen och vädjade till dem om att ha överseende med sena hyresinbetalningar, hitta lösningar och framför allt inte sätta människor på gatan.

– Hyreslagen är dock tydlig och har inte ändrats under rådande situation. Det innebär att en hyresgästs främsta skyldighet fortfarande är att betala hyran och gör man inte det riskerar man att hyreskontraktet förloras, påpekar Lennart Björkman, chefsjurist på Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Däremot finns det enkla åtgärder man själv kan vidta om man får problem med ekonomin.

– Har du fått problem med ekonomin måste du snarast se över din situation och vidta åtgärder. Det viktigaste du kan göra nu är att prioritera dina utgifter och hyran kommer alltid först. Det innebär att du kanske måste dra ner på vissa andra utgifter. Här kan du ta hjälp av kommunens skuldrådgivare för kostnadsfri rådgivning om din privatekonomi, tipsar Lennart Björkman.

Att tidigt prata med sin hyresvärd är också viktigt:

– Många hyresvärdar och andra fordringsägare är generösa med anstånd och avbetalningsplaner just nu. Eftersom det är en väldigt speciell situation som ingen av oss har befunnit sig i tidigare, är det viktigt att tillsammans fundera över hållbara lösningar, konstaterar Lennart Björkman.

För mer information, kontakta gärna:
Lennart Björkman, chefsjurist Hyresgästföreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg
E-post:  lennart.bjorkman
@hyresgastforeningen.se