Så vill partierna lösa bostadskrisen i Stockholm

Våren 2022 skickade Stockholms hyresgästföreningar en enkät till Stockholm stads politiska partier om deras planer för bostadspolitiken efter valet, en kartläggning som nu finns tillgänglig. Fokus är på den politik som kommunen har inflytande över; dvs hyresnivåer, upprustning, allmännytta, stadsplanering, och det minskade antalet hyreslägenheter.

Alla partier har lämnat utförliga svar och kommentarer där det går att se tydliga skiljelinjer vad gäller marknadshyror, utförsäljningar och allmännyttans roll. Moderaterna anser till exempel att det vore bra att ombilda mer utav allmännyttan till bostadsrätter, medan Vänsterpartiet, Feministiskt Initiativ och Miljöpartiet ställer sig positiva till att köpa privata fastigheter för att ombilda till allmännytta.

Moderaterna gör i enkäten en av de tydligaste markeringarna mot det växande problem vi sett med hotell-lägenheter och tycker att det ska vara glasklart att man inte får omvandla lägenheter till hotell utan tillstånd, då kommer staden med pengavite.

En annan aktuell fråga är hur man ska säkerställa att lägenheter görs tillgängliga för grupper med svagare ställning på bostadsmarknaden. Liberalerna går här längre än tidigare med ett förslag att bygga särskilda behovsbostäder, en boendeform likt ”social housing” som Hyresgästföreningen ställer sig starkt kritisk till.

Hela enkäten och alla svar går att läsa här: https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/bilder/regionernas-bilder/stockholm/dokument/stockholmsenkat-8-juni.pdf

Vi hoppas att den kommer till nytta i kommande valdebatter och bostadspolitiska diskussioner.

För mer information, kontakta:

Marie Louise Folkman, förtroendevald, Hyresgästföreningen Syd-Ost
E-post: mariefolkman@gmail.com