Så vill vi stoppa bo-orättvisan

En aktuell fråga är allmännyttiga Östersundshems renovering av 2600 lägenheter, med kraftiga hyreshöjningar som följd. Detta kommer att ha en stor påverkan på de hyresgäster som bor i dessa lägenheter och för vissa kan följden av hyreshöjningarna bli att de inte har råd att flytta tillbaka igen. Kom och diskutera denna och andra boendefrågor med oss i Badhusparken imorgon!

Då finns Hyresgästföreningen Storsjöbygden, tillsammans med vår nationella valledare Ola Palmgren på plats för att diskutera och svara på frågor kring hur Hyresgästföreningen vill stoppa bo-orättvisan på bostadsmarknaden. Ola sitter i Hyresgästföreningens förbundsstyrelse och hans besök i Östersund är en del av Hyresgästföreningens kampanjvecka.

Tid: onsdag 18 maj, kl. 15-18
Plats: Grillplatsen i Badhusparken, Östersund

Välkommen!

Läs mer om Hyresgästföreningens valfrågor nedan.

Hållbara renoveringar
När fastighetsägaren vill renovera ställs många hyresgäster idag inför så kraftiga hyreshöjningar, ökningar på upp till 60 procent eller mer, att de helt enkelt inte har råd att bo kvar. I valet kommer Hyresgästföreningen därför verka för ett statligt stöd till energieffektivisering och upprustning av bostadsbeståndet, stärkt ställning för hyresgäster vid omfattande renovering samt skattefria underhållsfonder.

Fler bostäder med lägre hyror
Det har under lång tid byggts för lite och det som byggs är ofta väldigt dyrt. Staten måste ta ökat ansvar för finansiering av bostadsbyggandet så att det kan byggas fler bostäder, särskilt hyresrätter, med lägre hyror. Hyresgästföreningen vill därför att investeringsstödet för byggande av hyresrätter återinförs och att stödet utvecklas till ett förmånligt bygglån, för att komma upp i de volymer som krävs för att bygga bort bristen.

Rättvisa skatter mellan ägt och hyrt boende
Idag lägger staten många gånger mer på skattesubventioner till de som bor i bostadsrätt och villa jämfört med dem i hyresrätt. Som en följd av skatteorättvisan är en nybyggd hyresrätt upp till 2 500 kronor dyrare i månaden än motsvarande bostadsrätt. Därför måste skatteklyftan mellan hyrt och ägt blir en känd fråga för väljarna och för att råda bot på detta krävs en skattereform som jämnar ut skatteklyftan.

För mer information:
Anne-Christine Strömberg, ordförande Hyresgästföreningen Storsjöbygden, 070-678 17 12
Anders Rubensson, pressansvarig, 070-602 51 58

Region Norrland