Säg ja till köpet - för hyresgästernas skull

Öppet brev till ledamöter och ersättare i Göteborgs kommunfullmäktige

På kommunfullmäktiges sammanträde den 3 december ska beslut fattas i frågan om Göteborgs Stads Bostads AB ska få förvärva privatägda fastigheter i Hammarkullen.

I den här unika frågan så ber vi er om att lägga ifrån er era principiella ideologiska utgångspunkter och lyssna till vad hyresgästerna som vi möter varje dag och som vi representerar berättar. Det är en berättelse om slitna och hälsovådliga lägenheter, årslånga väntetider på åtgärder, frustration vid återkommande ägarbyten med inga långsiktiga planer för området med mera.

Den privata bostadsmarknaden har fått sin chans på Bredfjällsgatan/Gropens gård. Den har med all tydlighet under flera decennier visat att den inte klarar av att ta det långsiktiga ansvar som detta bestånd behöver. Vi har testat den lösningen och tyvärr blev det för mycket begärt för den privata marknaden. Visst finns det ansvarstagande privata aktörer på bostadsmarknaden, men på vår gata har de lyst med sin frånvaro. Det är hög tid att staden kliver in och ger hyresgästerna på Bredfjällsgatan och Gropens gård det som de är så förtjänta av: ett värdigt boende!

Dessutom ser vi att det finns alla goda förutsättningar för att just allmännyttan ska ta över det privata beståndet i Hammarkullen

1. Bostadsbolaget har den uttalade viljan att satsa som behövs

Bostadsbolaget har de långsiktiga och resursstarka ambitioner som behövs för att lyfta den del av Hammarkullen som, under många år i händerna på privata investmentbolag, blivit kraftigt eftersatt.

2. Bostadsbolaget och Hammarkullen känner varandra

Under många år har bolaget byggt upp ett gediget kontaktnät och goda relationer i Hammarkullen och de tar ett stort socialt ansvar för sin stadsdel. Detta är ett socialt kapital som vi måste värdera högt och förvalta.

3. Använd pågående utvecklingsprojekt för att stärka boendeinflytandet

Bostadsbolaget är en aktiv deltagare i många samtal och plattformar för utveckling av förvaltningen i Hammarkullen.

Låt oss med glädje inleda det efterlängtade arbetet med att utjämna boendeojämlikheten och återupprätta det vingklippta förtroendet hos de boende på Bredfjällsgatan/Gropens gård!

Lokala Hyresgästföreningen Bredfjällsgatan/Gropens Gård

Bilden: Bredfjällsgatan i Hammarkullen. Foto Bostadsbolaget