Salana avbryter hyresförhandlingen med Hyresgästföreningen

Hyresvärden Salana Fastighets AB har valt att avbryta förhandlingen om nya hyror för fastigheter i Tomelilla och Simrishamn. Hyresvärden krävde att få höja hyrorna med 7,7 procent i Tomelilla och 9,82 procent i Simrishamn vilket inte Hyresgästföreningen anser rimligt. Dessutom säger hyresvärden upp förhandlingsordningen för de aktuella fastigheterna. Hyresgästföreningen södra Skåne anser att det är anmärkningsvärt, och att det visar vilken syn på förhandlingsprocessen man har.

– Vi står långt ifrån varandra i förhandlingen och har inte kunnat mötas. Fastighetsägarens yrkanden visar på en stor oförståelse för hyresgästers ansträngda ekonomiska situation. Man vill både höja hyrorna med historiska summor och samtidigt försvaga hyresgästernas ställning i förhandlingsläget genom att säga upp förhandlingsordningen. Det är helt klart så att det i det här fallet finns en avsaknad av respekt för förhandlingsprocessen, säger Christian Lundberg förhandlare Hyresgästföreningen södra Skåne.

Nästa steg är att parterna låter hyresnämnden avgöra den nya hyran. Det finns också en risk att hyresvärden väljer att direktavisera.

Vad innebär förhandlingsordning?
Förhandlingsordning är ett avtal som säger att om hyresvärden vill höja hyran måste denne förhandla med Hyresgästföreningen. Om det inte finns en förhandlingsordning vänder sig hyresvärden direkt till hyresgästen för att kräva hyreshöjning.

Vad innebär direktaviserad hyra?
En direktaviserad hyra är en hyra som inte är förhandlad med Hyresgästföreningen, trots att det finns en förhandlingsordning i fastigheten.

Läs mer om Salanas strandning:
hyresgastforeningen.se/salana

Region Södra Skåne