Sämsta värden försöker smyghöja hyrorna

Hyresgästföreningen kunde inte acceptera Förvaltnings AB Västerstadens höga hyreskrav för cirka 1 500 lägenheter i Göteborg. Nu försöker den privata fastighetsägaren istället smyghöja hyrorna och hyresgästerna uppmanas via brev att godkänna höjningen.

När förhandlingarna om 2020 års hyror inleddes krävde Västerstadens ombud att få höja hyran med mellan 3–3,5 procent från och med den 1 juli 2020. Under förhandlingarna sänktes det ursprungliga kravet men Hyresgästföreningen tyckte att hyresvärdens slutbud på 1,6 procent fortfarande var orimligt högt.

Västerstaden lämnade då förhandlingsbordet och informerade om att de ville få hyrorna prövade i hyresnämnden. Men Västerstaden väljer nu istället att försöka få igenom sitt höga hyreskrav genom att smyghöja hyrorna via så kallad direktavisering. I brev som skickats denna vecka informeras nu hyresgästerna om att de kommer att få hyresavier för oktober till december med en höjning på 1,6 procent plus en retroaktiv höjning från den 1 juli. De som inte accepterar höjningen ombeds att kontakta hyresvärden via epost.

- Vi uppmanar alla hyresgäster att inte godkänna den nya hyran och att fortsätta betala samma hyra som förut. Då måste Västerstaden fortsätta förhandlingarna i hyresnämnden för att försöka få igenom en höjning. De kan alltså inte höja utan hyresgästens medgivande, säger Iordan Palma Tzakov, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningens anser att Västerstadens agerande är oansvarigt, dels med tanke på coronapandemin, dels med tanke på att överenskommelsen med övriga privata värdar i Göteborg hamnade på nivåer mellan 1,0–1,2 procent. När Hyresgästföreningens 2019 genomförde sin stora återkommande medlemsundersökning för att ta reda hur nöjda hyresgästerna är med sitt boende fick Västerstaden återigen bottenbetyg och hamnade sista bland samtliga hyresvärdar tillsammans med Victoria Park.

- Västerstaden har det sämsta betyget av alla hyresvärdar i Göteborg och samtidigt de vill ha den högsta hyreshöjningen. Det är helt orimligt, säger Daniel Carlenfors, som är ordförande för Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för privata hyresvärdar i Göteborg.

Kontakt:
Iordan Palma Tzakov, förhandlingledare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige
iordan.palmatzakov@hyresgastforeningen.se