Sandhultsbostäder, Toarpshus och Fristadsbostäder vill höja hyrorna med 5,2 - 5,8 procent

Sandhultsbostäder, Toarpshus och Fristadsbostäder kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning på mellan 5,2 – 5,8 procent från den första april – vilket inte Hyresgästföreningen kommer acceptera.

I februari drar hyresförhandlingarna mellan tre av de kommunägda bolagen i Borås, Sandhultsbostäder, Toarpshus, Fristadsbostäder, och Hyresgästföreningen i gång. Förhandlingen påverkar 1276 hushåll och bostadsbolagen har meddelat att de vill höja hyrorna med ett spann på 5,2 till 5,8 procent från den 1 april. Bolagen hänvisar kraven till det rådande läget i samhället och bolagets ökade kostnader. Hyresgästföreningen understryker att kravet är för högt och ansvarig förhandlare, Magnus Elsing, menar att många hyresgäster känner ekonomisk stress inför framtiden:

– Bolagen har begärt höga hyreshöjningar i en tid då många hyresgäster har en pressad ekonomisk situation. Vi är inte beredda att gå med på en sådan höjning.

– För oss är det inte acceptabelt att gå med på hyreshöjningar som ligger över det som är absolut nödvändigt. Vi kommer att granska bolagens bud och utifrån trepartsöverenskommelsen på nationell nivå försöka nå överenskommelser som är en rimlig avvägning mellan bolagens intresse av täckning för ökade kostnader och hyresgästernas behov av en stabil, hållbar och förutsägbar hyresutveckling.

Bostadsbolagens krav skulle för en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebära en höjning med:

AB Sandhultsbostäder, 5,2 procent: 325 kr per månad eller 3900 kr per år.

AB Toarpshus, 5,5 procent: 301 kr per månad eller 3612 kr per år.

Fristadsbostäder AB, 58 kr/kvm/år (snitt 5,83 procent): 290 kr per månad eller 3480 kr per år.

Förhandlingarna börjar inom kort.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK