Sandhultsbostäder och Toarpshus i Borås höjer hyrorna

Hyresgästföreningen har slutit avtal med Sandhultsbostäder och Toarpshus som innebär att hyrorna går upp den 1 april. I snitt höjer Sandhultsbostäder hyrorna med 1,13 procent och Toarpshus med 1,2 procent. Bolagens ursprungliga krav låg på 2,6 respektive 2,8 procent.

Nu har de två sista av Borås allmännyttiga bostadsbolag slutit avtal med Hyresgästföreningen om årets hyror. Båda bolagen hänvisade till kostnadsökningar på driften samt underhållsbehov som skäl för att höja hyrorna. Resultatet av förhandlingarna innebär att:

• Sandhultsbostäder höjer hyrorna med 11 kronor per kvadratmeter och år vilket för bolaget innebär att hyresintäkterna stiger med 1,13 procent. För en tvåa på 60 kvadrat innebär det en höjning på 55 kronor. Bolagets krav låg på 2,6 procent.
  • Även Toarpshus höjer hyrorna i kronor per kvadratmeter och år, 13,32 kronor vilket motsvarar 1,2 procent högre hyresintäkter för bolaget. Här blir höjningen för 60 kvadrat 67 kronor. Kravet inför förhandling låg på 2,8 procent.

– Vi är nöjda med en överenskommelse som tar hänsyn till de svåra ekonomiska omständigheter som pandemin har skapat. Överenskommelsen är en bra kompromiss mellan hyresgästernas behov och bolagets intressen, kommenterar Stefan Lindborg som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

I snitt höjer Sandhultsbostäder hyrorna med 1,13 procent och Toarpshus med 1,2 procent den 1 april.

Citat

Vi är nöjda med en överenskommelse som tar hänsyn till de svåra ekonomiska omständigheter som pandemin har skapat. Överenskommelsen är en bra kompromiss mellan hyresgästernas behov och bolagets intressen.
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen