Sandhultsbostäder och Toarpshus kallar till hyresförhandling

Nu har ytterligare två kommunala bostadsbolag presenterat sina krav på hyreshöjningar och påkallat förhandling. Sandhultsbostäders höjningskrav ligger på 2,6 procent och Toarpshus på 2,8 procent. Motparten, Hyresgästföreningen, anser att kraven är höga och att man i förhandlingarna måste ta hänsyn till hyresgästernas ekonomiska förutsättningar under rådande pandemi.

I början av mars drar förhandlingarna igång. Både Sandhultsbostäder och Toarpshus presenterar krav som ligger en procent lägre än föregående år. Fortfarande för högt, anser Hyresgästföreningen som menar att det i år är extra viktigt att hålla nere överenskommelserna.

– Många av våra medlemmar har fått försämrad ekonomi i spåren av pandemin. De oroar sig för att en hyreshöjning ska bli droppen nu när deras marginaler har minskat, konstaterar Stefan Lindborg som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

- Vi kommer att granska bolagets bud och försöka hitta en bra uppgörelse för hyresgästerna.

För en tvåa på 60 kvadratmeter skulle Sandhultsbostäders och Toarpshus krav innebära höjningar på 161 respektive 149 kronor.

Faktaruta

Bolag Krav Snitthyra