Seger för hyresgästerna i Hammarkullen

Efter en lång debatt i Göteborgs kommunfullmäktige kom så äntligen beslutet som hyresgästerna i Hammarkullen sett fram emot. Bostadsbolaget fick klartecken till att ta över de nedgångna hyreshusen på Bredfjällsgatan och Gropens gård.

• Det är glädjande att se att en så pass stor majoritet valde att utgå från hyresgästernas perspektiv. Nu startar det viktiga arbetet med att i samråd med hyresgästerna renovera hållbart så att alla har råd att bo kvar, säger Thomas Martinsson, bostadspolitiskt sakkunnig hos Hyresgästföreningen och en av talarna vid föreningens manifestation som genomfördes strax innan kommunfullmäktiges möte.

Hos Bostadsbolaget mottogs också beslutet med tillfredställelse.

• Beskedet är mycket glädjande och affären är helt i linje med kommunens vision om en hållbar stad. Förvärvet är en god affär som inte på något sätt äventyrar den planerade nyproduktionen eller underhållsarbetet, säger Bostadsbolagets vd Kicki Björklund.
  • Bostadsbolaget kan nu ta ett helhetsgrepp i Hammarkullen vilket gynnar värdetillväxten i det nya beståndet såväl som det bolaget redan äger.

Ola Terlegård var en av ett 50-tal deltagare vid Hyresgästföreningens manifestation utanför fullmäktigemötet.Han bor själv på Bredfjällsgatan och är förtroendevald i den lokala hyresgästföreningen Bredfjällsgatan/Gropens gård. I sitt tal framhöll han hur det eftersatta underhållet slår mot både hyresgästerna och området.

• Det påverkar både trivseln, känslan av värdighet och slutändan människors hälsa, sade Ola Terlegård och berättade om sin granne vars lägenhet, särskilt badrummet, är i ett bedrövligt skick men att inget händer trots upprepade felanmälningar och påpekanden.
  • Kapitalbolagen har avlöst varandra samtidigt som området har dränerats på pengar år efter år. Därför måste vi få en seriös långsiktig ägare som kan erbjuda ett värdigt och säkert boende som vi så väl behöver, sade Ola Terlegård och uppmanade kommunfullmäktiges politiker att säga ja till köpet.

Kristofer Lundberg, ordförande i Hyresgästföreningen Angered och en av initiativtagarna till gårdagens manifestation, betonade också han vikten av att låta Bostadsbolaget få ta över för att få stopp på vanskötseln och missförhållandena.

• Men ett positivt besked är bara ett första steg. Vi måste fortsätta mobilisera och se till att hyresgästerna får koll och medinflytande över hur upprustningen ska gå till.

Bostadsbolaget tar över de 890 lägenheterna på Bredfjällsgatan och Gropens gård den 1 februari nästa år.

Foto: Erik Yngvesson