Senäte vill höja hyrorna för 500 hushåll i Skara och Lidköping

Hyresgästföreningen har kallats till förhandling med Senäte om nästa års hyror. Bostadsbolaget vill få igenom en höjning med 2,41 procent i Skara och 2,99 procent i Lidköping. Hyresgästföreningen anser att kraven är för höga.

Senäte vill höja hyrorna vid årsskiftet och har lagt fram ett differentierat krav. I Skara vill man höja med 2,41 procent i snitt men kravet varierar mellan 2,2 och 2, 9 procent för olika fastigheter. I Lidköping är snittet 2,99 procent och variationen mellan 2,2 och 3,5 procent).  Förhandlingen berör 239 hushåll i Skara och 244 i Lidköping.

Motparten Hyresgästföreningen menar att det inte är läge att begära i stort sett samma höjningar som i fjol.

– Senätes höjningskrav är högt med tanke på de extrema omständigheterna. Hyresgästerna har drabbats hårt av pandemin och många oroar sig för sin ekonomi. Då kan det inte vara ”business as usual” hos fastighetsföretagen, konstaterar Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Senätes krav skulle innebära att hyran för en normaltvåa i genomsnitt stiger med 120 kronor i Skara och 147 kronor i Lidköping.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Håkan Skött, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Senäte vill höja hyrorna i Skara med 2,41 % och Lidköping med 2,99 %.

Citat

Senätes höjningskrav är högt med tanke på de extrema omständigheterna. Hyresgästerna har drabbats hårt av pandemin och många oroar sig för sin ekonomi. Då kan det inte vara ”business as usual” hos fastighetsföretagen.
Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen