Skebo strandar hyresförhandlingarna

2022 års hyresförhandlingar mellan allmännyttiga Skelleftebostäder och Hyresgästföreningen har avbrutits och Skelleftebostäder har istället valt att vända sig till Hyresmarknadskommittén, parternas gemensamma tvistelösningsorgan.

– Det är beklagligt att vi inte har kunnat ingå en överenskommelse om en rimlig hyresnivå, vi står helt enkelt för långt ifrån varandra. Förhandlingar mellan parterna är alltid det bästa och vi hade gärna sett en lokal överenskommelse, men nu har Skebo valt att vända sig till Hyresmarknadskommittén istället, säger Hyresgästföreningens förhandlare Johannah Malmin.

Skelleftebostäder har yrkat på en hyreshöjning med 5 procent.

Hyresmarknadskommittén har nu att återkomma med ett medlingsbud. Om budet förkastas av någon av parterna avgör Hyresmarknadskommittén hyrorna.

Om Hyresmarknadskommittén
Hyresmarknadskommittén, HMK, instiftades 1957 och är en nationell kommitté som prövar tvister i samband med de årliga hyresförhandlingar mellan Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bostadsföretag som är medlemmar i Sveriges Allmännytta, de allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation.

För mer information:
Johannah Malmin, förhandlare, 076-798 08 64