Sotenäsbostäder hyreskrav högst i Bohuslän

Inför årets hyresförhandlingar med Hyresgästföreningen har det kommunala bostadsbolaget Sotenäsbostäder meddelat att de vill höja hyran med 3,22 procent. Det skulle motsvara en hyreshöjning med runt 153 kronor för en standardtvåa.

Snart drar hyresförhandlingen för 1 025 hushåll i Sotenäs igång. Sotenäsbostäder AB har aviserat att man vill höja hyrorna med 3,22 procent vilket är det högsta kravet från ett kommunalt bostadsbolag i Bohuslän. Motparten Hyresgästföreningen däremot manar till extrem återhållsamhet även om förhandlingarna ska ske utifrån lokala förutsättningar.

– Pandemin har slått hårt mot hyresgästkollektivet. Marginalerna krymper och drygt två tredjedelar av hyresgästerna oroar sig för sin privatekonomi, förklarar Jakob Agirman, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Förhandlingen berör 1 025 hushåll och Sotenäsbostäders krav innebär att hyran för en normaltvåa skulle stiga med 153 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Jakob Agirman, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Sotenäsbostäder AB har aviserat att man vill höja hyrorna med 3,22 procent.

Citat

Pandemin har slått hårt mot hyresgästkollektivet. Marginalerna krymper och drygt två tredjedelar av hyresgästerna oroar sig för sin privatekonomi.
Jakob Agirman, förhandlare på Hyresgästföreningen