Ställ inte barnfamiljer på bar backe

Hyresgästföreningen ser med oro på hur allianspartierna i Göteborgs kommun lägger förslag i kommunstyrelsen som kan leda till att flera hundra barnfamiljer slängs ut från sina hem.

Det handlar om familjer och även om ensamhushåll som av olika skäl hyr en bostad i andra hand eller är inneboende utan ett giltigt kontrakt. Förslaget innebär att för den som inte kan visa upp ett giltigt kontrakt ska det inte längre vara möjligt att få ekonomiskt stöd från socialtjänsten för att betala hyran. Det ska dessutom tydligt framgå att fastighetsägaren godkänt uthyrningen.

Att bo utan ett kontrakt är sällan självvalt, utan är en konsekvens av bostadsbristen i Göteborg. I desperat jakt efter en bostad tvingas många människor att acceptera dyra, osäkra och kortsiktiga lösningar då möjligheten att hitta ett stabilt boende med justa villkor är utom räckhåll.

Vi delar förvisso allianspartiernas syn på att svarthandel med kontrakt och otillåten andrahandsuthyrning som dessutom alltför ofta sker till ockerhyror är avarter som måste bort från bostadsmarknaden. Vi delar också ambitionen att komma åt den organiserade brottslighet som kan förekomma på delar av bostadsmarknaden.

Men lösningen kan ju knappast vara att ge sig på dem som är att betrakta som offer för en cynisk bostadsmarknad där pengar går före grundläggande behov av trygghet.

Med förslaget riskerar familjer att bli hemlösa, barn att ställas på bar backe och ryckas upp från skola, barnomsorg och kamrater. I stället kan de riskera att hamna i tillfälliga boendelösningar som korttidsboenden, vandrarhem och hotell.

För fortfarande har kommunen skyldighet att hitta andra boendelösningar åt hemlösa familjer med barn. Något som enligt den utredning kommunens tjänstemän gjort kan komma att kosta mångmiljonbelopp.

Skulle 50 barnfamiljer bli hänvisade till socialtjänsten för att få hjälp med ett alternativt boende kan det handla om så mycket som 20 miljoner kronor på ett år. Utöver det så strider uppenbarligen förslaget mot gällande rätt, lagstiftning och praxis.

Därför uppmanar vi er att tänka om. Skrota förslaget och koncentrera i stället arbetet för att hitta lösningar som gör att alla medborgare kan teckna giltiga kontrakt på sina boenden.

Vi är gärna med i det arbetet. Hyresgästföreningen har flera förslag på hur bostadsbristen kan minska och tryggheten i människors boende kan öka. Vi sträcker ut handen, hoppas att ni tar den!

Marie Lindén, bostadspolitiskt sakkunnig Hyresgästföreningen i västra Sverige