Startlån till förstagångsköpare riskerar att hamna i byggföretagens fickor

Idag lämnas betänkandet om startlån till förstagångsköpare över till regeringen. Hyresgästföreningen menar att stöd till bostadskonsumenter på en marknad där priset sätts på auktion, riskerar att bli prisdrivande och därmed att hamna i byggföretagens fickor.

– Startlån för unga bostadsköpare är plåster på ett benbrott. Grundproblemet är de skyhöga bostadspriserna. Vill man göra något åt trösklarna in på bostadsmarknaden så finns det bara en väg, och det är att bygga bort bristen med hyresrätter folk har råd att bo i. På en marknad i balans kommer priserna på den ägda marknaden också att stabilisera sig och anpassas till folks inkomster. Det finns inga genvägar, säger Martin Hofverberg, chefekonom Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen har granskat motsvarande stöd i Norge, i Australien, Storbritannien och Kanada. Vissa av stöden är bättre än andra på att slipa ner trösklar visar Hyresgästföreningens granskning, men det sker till ett högt pris. All erfarenhet visar att om man ger folk mer pengar på en marknad så går priserna upp, och tröskeln höjs därmed ytterligare. I alla de stöd vi tittat på har det  visat sig att stöd till konsumenten på bostadsmarknaden i själva verket tar vägen ner i byggföretagens fickor.

Utredningen hade också i uppdrag att titta på ett skattemässigt gynnat bosparande men utredaren valde att inte lämna några konkreta förslag.

– Det är bra att utredningen valde att inte lämna några förslag på gynnat bosparande. Internationella erfarenheter visar att sådana system gynnar den som ändå kan spara, och därmed, likt ränteavdraget, blir ett stöd till den som redan har, säger Martin Hofverberg.

Läs Hyresgästföreningens rapport Sänkta trösklar eller höjda priser? Internationella erfarenheter av stöd till förstagångsköpare här.

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se

Citat

Startlån för unga bostadsköpare är plåster på ett benbrott. Vill man göra något åt trösklarna in på bostadsmarknaden så finns det bara en väg, och det är att bygga bort bristen med hyresrätter folk har råd att bo i.
Martin Hofverberg, chefekonom Hyresgästföreningen