”Stoppa bostadskaoset” ger unga vuxna en röst i bostadskrisens Stockholm

Att vara ung på bostadsmarknaden i Stockholm är svårt. Var tredje ung vuxen har tappat tron på att få en egen bostad. Trots att problemet är välkänt görs för lite åt bostadsbristen, vilket leder till svåra konsekvenser för många unga vuxna. För att lyfta den ohållbara situationen startar Hyresgästföreningen region Stockholm initiativet ”Stoppa bostadskaoset” där unga ges möjlighet att berätta sin historia i syfte att skapa förändring.

Så många som 67 000 unga vuxna i Stockholm bor idag ofrivilligt hemma hos sina föräldrar och hindras från att ta steget ut i vuxenlivet. Tillfälliga andrahands- och inneboendelösningar skapar stress och oro, och många ungas tvingas bo med orimliga hyresvillkor.

Under coronakrisen vittnar många av Hyresgästföreningens medlemmar om att deras situation har blivit sämre. Varje vecka mottar Hyresgästföreningen 150-250 samtal där frågorna är kopplade till pandemin och ekonomi, utifrån permitteringar eller uppsägningar.

– Situationen för unga på bostadsmarknaden har gått från svår till ohållbar. De flesta unga vuxna i Stockholm bär på historier som vittnar om bostadskaoset, om osäkra andrahandskontrakt, oskäliga hyresvillkor och om bristen på trygghet. Jag har själv upplevt det och vet precis hur det är, säger Ola Palmgren, talesperson för ungas boende på Hyresgästföreningen.

Initiativet lyfter fram individerna bakom statistiken och ger röst åt ungas berättelser om hur bostadsbristen påverkar livet i grunden.

”Stoppa bostadskaoset” består av en digital plattform dit unga kan gå för att dela med sig av sin berättelse och få tips och råd. Hyresgästföreningen region Stockholm kommer även att möta unga vuxna runt om i Stockholm för att samla in ungas berättelser och samtala om hur bostadskaoset kan lösas.

Senare i höst kommer berättelserna användas för att kräva att ansvariga politiker agerar. Hyresgästföreningens krav till beslutsfattare är att det behöver byggas fler bostäder som unga har råd med. Men det finns också kortsiktiga lösningar för att förbättra boendesituationen för unga:

– För att lösa den akuta situationen vi har idag behöver vi bland annat också snabba förändringar av bostadsbidragen, avslutar Ola Palmgren.

www.stoppa-bostadskaoset.se

För mer information, vänligen kontakta;

Ola Palmgren, talesperson för ungas boende på Hyresgästföreningen
Mobil:

E-post: ola.palmgren@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen region Stockholm

Mikael Karlsson, press- och medieansvarig
0104592076
mikael.karlsson@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Situationen för unga på bostadsmarknaden har gått från svår till ohållbar. De flesta unga vuxna i Stockholm bär på historier som vittnar om bostadskaoset, om osäkra andrahandskontrakt, oskäliga hyresvillkor och om bristen på trygghet. Jag har själv upplevt det och vet precis hur det är.
Ola Palmgren, talesperson för ungas boende på Hyresgästföreningen