Stora skillnader i elnätsavgifter

Elnätspriset har efter fem års höjningar börjat sjunka lite i flera kommuner, på grund av sänkta avgifter. Avgiften skiljer sig stort mellan kommunerna och höjningstakten där den höjs är ryckig, Elnätspriset har efter fem års höjningar börjat sjunka lite i flera kommuner, på grund av sänkta avgifter. Avgiften skiljer sig stort mellan kommunerna och höjningstakten där den höjs är ryckig, 19 procent i Skövde i år. Det visar Nils Holgerssongruppens kartläggning av elnätsavgifterna.

Gullspångs kommun har den dyraste elnätsavgiften i Västra Götalands län – 3 748 kronor per år för en genomsnittlig lägenhet. Det är nästan tvåtusen kronor dyrare än för samma jämförelselägenhet i Lidköping, där årskostnaden för motsvarande lägenhet är 1 856.

Den största höjningen på ett år för vår region, på drygt 19 procent, har de boende i Skövde fått. Och sett över fem år har hushållen i Västra Götalands kommuner fått en avgiftshöjning på i genomsnitt drygt 19 procent.

– Det är stora ökningar av avgiften från ett år till ett annat vilket kan slå hårt mot enskilda hushåll. Den här ryckigheten behöver vi komma bort ifrån – eventuella höjningar av avgiften bör göras över tid, säger Lennart Derehag, ordförande Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Efter flera år av kraftigt höjda elnätsavgifter, avgifterna för hela Västra Götaland har höjts med över 19 procent på fem år, visar årets Nils Holgerssonrapport en försiktig sänkning i flera kommuner. Men det är stora skillnader i elnätspris och Lennart Derehag framhåller att det är viktigt att över tid försöka hålla hushållens kostnader för taxor och avgifter på låga nivåer.

– Avgifter för lokala taxor och avgifter är drygt en tredjedel av boendekostnaden för en genomsnittlig hyresrätt. Samtidigt kan hushållen inte välja en annan leverantör där avgifterna rusar iväg. Snabba förändringar kan slå hårt mot hushåll i enskilda kommuner, och det är viktigt att de avgifter som tas ut kan motiveras som rimliga, säger Lennart Derehag.

I den bifogade tabellen rangordnas kommunerna i Västra Götalands län utifrån elnätspriset för 2020. Alla uppgifter är inklusive moms.

För ytterligare upplysningar kontakta.

Lennart Derehag, ordförande
Telefon 070 – 265 81 95