Stora utmaningar för ny bostadsminister

Idag utsågs Andreas Carlson till ny bostadsminister i Ulf Kristerssons regering. Det är den åttonde bostadsministern på åtta år. Hyresgästföreningen ser en rad frågor som behöver behandlas akut.

– Bostadsminister är en väldigt viktig ministerpost eftersom den handlar om något så grundläggande som boende. Vi ser att den nya bostadsministern har ett flertal frågor som är akuta. Det ena är att det kommer krävas en rättvis elkompensation. Högkostnadsskydd kan inte bara gälla för den som äger en stor villa utan även hyresgäster som också drabbats hårt av höga elräkningar, säger Marie Linder förbundsordförande Hyresgästföreningen.

– Det andra handlar om att se till så att bostadsbyggande inte helt avstannar som följd av det oroliga ekonomiska läget. Byggandet måste hållas uppe och där föreslår vi att regeringen snabbt ser över förmånliga statliga bygglån. Vi har många som saknar en bostad i Sverige, framför allt unga. Vi behöver vi bygga oss ur krisen, inte sitta på händerna.

Hyresgästföreningen ser också att det är viktigt att bostadsministern snabbt ser över hur bostadsbyggandet kan hållas upp för att klara av den gröna omställningen.

– Den gröna nyindustrialiseringen är beroende av att vi får fram bra bostäder som människor har råd att bo i. När orter som Boden och Skellefteå växer, behövs fler yrken och fler bostäder. Därför är det oroande att byggtakten avtar. Ska vi fortsätta ligga i framkant i den gröna omställningen får vi inte slå av på takten, staten kan inte vara passiv. Säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningens prioriterade frågor:

1. Rättvis elpriskompensation
Den kommande regeringens första prioritet måste vara att skydda svenska konsumenter och företag mot de kraftiga elprisökningarna så även hyresgäster.

2. Energieffektivisering
Det behövs ett statligt stöd för att öka takten i energiomställningen. Därför föreslår vi ett statligt stöd för hållbara renoveringar som sänker fastighetens energiförbrukning samtidigt som hyran kan hållas nere vid stora renoveringar.

3. Inför förmånliga bygglån
Ett förmånligt bygglån, där staten delar risken för investeringen med byggherren, kan se till att hålla uppe byggandet när marknaden nu drar i bromsen.

4. Skattereform för rättvisa villkor
Det krävs en skattereform för att jämna ut de orättvisa skattevillkoren som slår mot hyrt boende.

5. Inga marknadshyror
Respektera den svenska modellen på hyresmarknaden och låt parterna fortsätta ta ansvar för hyressättningen.

Citat

Bostadsminister är en väldigt viktig ministerpost eftersom den handlar om något så grundläggande som boende. Vi ser att den nya bostadsministern har ett flertal frågor som är akuta. Det ena är att det kommer krävas en rättvis elkompensation. Högkostnadsskydd kan inte bara gälla för den som äger en stor villa utan även hyresgäster som också drabbats hårt av höga elräkningar.
Marie Linder förbundsordförande Hyresgästföreningen