Storsatsning för barn och unga i Luleå i sommar med projektet Summer vibe!

Under sommaren kommer bland annat Rädda Barnen, Hyresgästföreningen, Lulebo, ABF och Luleå kommun att anordna aktiviteter för barn och unga på Hertsö torg under sommarlovet.

- Vi har fått ett enormt genomslag för vårt projekt såväl hos barn och unga på Hertsön som hos samarbetspartners och finansiärer. Ett superroligt projekt att jobba med, säger Åsa Koski, Rädda Barnen, initiativtagare och projektledare för Summer vibe!

Syftet med projektet är att skapa ett (ännu) bättre Luleå för barn och unga genom att erbjuda sommaraktiviteter i ett bostadsområde där barn och unga kanske inte alltid har möjlighet att resa bort under sommaren.

- Vi vill skapa ett meningsfullt sommarlov och trygghet i bostadsområdet. Glädje, samverkan och gemenskap är ledord tillsammans med jämställdhet, mångkultur och hållbarhet, fortsätter Åsa Koski.

- Barn och unga har fått komma med förslag på namn och Summer vibe! fick absolut flest röster. För oss har det varit viktigt att barn och unga varit engagerade redan på planeringsstadiet. Det är också prioriterat att barn möter andra barn, men även olika aktörer som idrottsföreningar och polisen, säger Åsa Koski.

Samverkan med barn och unga är givetvis prio ett men även mellan barn och unga, med olika aktörer på området, med idrottsföreningar och även med Polisen och Räddningstjänsten som tex. kommer och lirar basket med ungdomarna på den unika basketplanen som är inköpt för Summer vibe!. Böckerna, basketen och kulturen är centrala delar i projektet där vi försöker hitta olika kreativa och roliga sätt att korsbefrukta de tre men även lyfta de tre delarna var för sig. Intresset för läsning och böcker har koppling till skolresultat och skolresultat har som bekant stor påverkan på att få jobb senare livet. Rörelse och fysisk aktivitet är viktigt för både den fysiska och psykiska hälsan. ”Men sen är det viktigaste att vi har roligt!” avslutar Jouni Vesa, ABF, eldsjäl i Luleå och engagerad i projektet från start.

Vill du lira streetbasket, dansa, bläddra i en bok eller bara komma på ett allmänt skönt häng? Välkommen till Summer vibe! på Hertsö torg. Här finns något för de flesta. Vi har aktiviteter alla helgfria vardagar 17 juni-26 juli från kl. 10 till 17. Allt är gratis och till för att du ska få ett roligt och meningsfullt sommarlov!

En gång i veckan kommer det hända extra spännande aktiviteter, så håll koll på @summervibelulea på Facebook och Instagram eller följ vår hashtag #summervibe! för de senaste uppdateringarna och schema.

Läs mer på www.raddabarnen.se/summervibe