Stort socialt behov i coronatider

Under den rådande situationen med den globala pandemin har många organisationer fått ställa om sin verksamhet.  En av dessa är Hyresgästföreningen. Då det inte går att genomföra ordinarie aktiviteter i bostadsområdena har föreningen ställt om och ändrat fokus.

Hyresgästföreningen har startat initiativet Goda grannar, som är ett volontärsnätverk där syftet är att matcha ihop volontärer med hjälpbehövande (äldre eller andra riskgrupper). Det kan handla om allt ifrån att handla mat och ta ut mediciner till att klippa gräset. Men när organisationens medarbetare ringer runt till medlemmarna blir det tydligt att det största behovet inte är att handla mat. Istället visar sig ett stort psykosocialt problem – många känner sig väldigt ensamma.

– Vi stöter på ett stort antal människor som är mycket ensamma och i stort behov av social kontakt. Därför är det extra viktigt för oss att vi kan vara medmänniskor i en sådan svår tid som denna, säger Johan Perup, chef för medlemsrekrytering och samordnare för Goda grannar.

I Skåne har Hyresgästföreningen ringt cirka 12 300 antal samtal. Många av de som blir uppringda är väldigt positiva till samtalen och är gärna kvar i luren längre än förväntat. Ensamheten som råder till följd av isoleringen bidrar till att folk inte kan träffa sina nära och kära såsom barn och barnbarn. Många, speciellt äldre människor, känner av förändringen i det sociala umgänget och anser att denna är den allra tuffaste aspekten. Därför blir ringarnas jobb väldigt positivt mottaget och många hyllar Hyresgästföreningen för deras initiativ Goda Grannar.

– Den sociala isoleringen kan få negativa konsekvenser för hälsan på samma nivå som rökning. Men den kanske allvarligaste konsekvensen är den ökade psykiska ohälsan. Därför är arbetet som utförs med Goda grannar otroligt viktigt och ett lysande exempel på att vi alla kan göra något i den rådande situationen vi befinner oss i, säger Johan Perup.

Fakta: Goda grannar är ett initiativ från Hyresgästföreningen som inte bara vänder sig till medlemmar i föreningen utan gäller alla, oavsett boendesituation.

• På godagrannar.nu kan personer anmäla sig som volontär och hjälpa en behövande eller anmäla att de själva behöver hjälp.
  • Hyresgästföreningen har avstämningar med alla volontärer och matchar sedan ihop hjälpbehövande med volontärer i deras område.
  • Sedan den 25 mars har Goda grannar-nätverket värvat runt 11 000 volontärer i hela Sverige.
  • I Skåne har 1092 volontärer anslutit sig.
  • Hittills har omkring 800 hjälpbehövande i hela Sverige kopplats ihop med volontärer. En volontär kan genomföra flera hjälpinsatser för en hjälpbehövande över en längre tid.

För mer information, kontakta:
Johan Perup, chef för medlemsrekrytering och samordnare Goda grannar,
010-