Strömstadsbyggen höjer hyrorna den 1 februari

AB Strömstadsbyggen och Hyresgästföreningen har träffat en överenskommelse om hyrorna för 2023. Från och med den 1 februari höjs hyrorna med 4,3 procent i genomsnitt vilket är en rejäl sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på 7,49 procent från årsskiftet.

Efter tuffa förhandlingar där parterna fått ge och ta har de till slut kunnat enas och sluta ett avtal som berör 1 438 hushåll hos kommunägda AB Strömstadsbyggen. Överenskommelsen innebär att bostadsbolagets hyresintäkter stiger med 4,3 procent. För hyresgästerna blir höjningen antingen 2,35, 4,3 eller 5,3 procent beroende på vilken fastighet man bor i.

Hyresgästernas förhandlare, Sophia Fors, konstaterar att det varit tuffa förhandlingar i år men menar också att balansen har varit svår.

–  Hyresgästerna har drabbats mycket hårt av kostnadskrisen men även bolagets kostnader har ökat. Till slut har vi nått en överenskommelse som innebär en skälig avvägning av detta. Jämför man avtalet med Strömstadsbyggens krav på 7,49 procent har vi gjort en besparing för hyresgästerna på nästan fyra miljoner kronor.

I varje förhandling får man bedöma vad konsekvenserna blir om man inte kommer överens. I det här fallet hade det inneburit att man flyttat frågan till Hyresmarknadskommittén i Stockholm. Vi har gjort bedömningen att det här är en överenskommelse som är tillräckligt bra för att det inte ska vara värt att ta den risken.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen en höjning på cirka 250 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 435 kronor.

Uppgörelsen innebär även att parterna tar ytterligare ett steg för att rätta till obalanser som uppstår med tiden. Hyrorna ska bli så rättvisa som möjligt och bättre stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som hyresgästerna värderar i sitt boende, till exempel standard, service och läge.

Hyresgäster ska betala lika hyra för likvärdiga lägenheter och ibland behöver man göra vissa justeringar så att hyrorna blir rättvisa och bättre stämmer överens med verkligheten. Förra året inledde vi arbetet med att komma till rätta med obalanserna och nu tar vi ytterligare ett steg, förklarar Sophia Fors.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Från och med den 1 februari höjer Strömstadsbyggen hyrorna med 4,3 procent i genomsnitt vilket är en rejäl sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på 7,49 procent från årsskiftet.

Citat

Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen