Strömstadsbyggen vill höja hyrorna

Strömstadsbyggen AB kallar Hyresgästföreningen till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning med 2,8 procent från årsskiftet för sina drygt 1 400 hyresgäster.

I december drar förhandlingen ingång mellan kommunägda Strömstadsbyggen AB och Hyresgästföreningen.  Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 2,8 procent den 1 januari. Motparten Hyresgästföreningen har ännu inte hunnit formulera ett motbud eftersom de nyligen fått förhandlingsunderlaget från bolaget.

–Nu ska vi granska bolagets krav mer i detalj för att försöka nå en bra uppgörelse för hyresgästerna, säger Sophia Fors, som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Strömstadsbyggens krav innebär att hyran för en normaltvåa skulle stiga med 160 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Sophia Fors, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Strömstadsbyggen har aviserat att man vill höja hyrorna med 2,8 procent den 1 januari.

Citat

Nu ska vi granska bolagets krav mer i detalj för att försöka nå en bra uppgörelse för hyresgästerna.
Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningens