Stubo vill höja hyrorna med 2,5 procent

Som första allmännyttiga bostadsbolag i Västra Götaland kallar nu Stubo AB till förhandling om nästa års hyror. Bolaget vill få igenom en höjning med 2,5 procent från årsskifte. Något som Hyresgästföreningen inte är beredd att acceptera.

Den 26 oktober drar hyresförhandlingen för 987 hushåll i Ulricehamn igång. Kommunägda Stubo har aviserat att man vill höja hyrorna med 2,5 procent från årsskiftet. Motparten Hyresgästföreningen däremot manar till extrem återhållsamhet.

– Coronapandemin har skakat om hela samhället och oron är stor bland våra medlemmar. Många har blivit varslade, arbetslösa eller fått kraftigt minskad inkomst. Här i Ulricehamn har antalet öppet arbetslösa ökat med 72 procent sedan förra sommaren, påpekar Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

En undersökning av Enkätfabriken, på uppdrag av Hyresgästföreningen, visar att sju av tio västsvenska hyresgäster oroar sig för privatekonomin. Och fyra av tio hyresgäster har fått minskade inkomster och vet inte hur länge de kan fortsätta att betala hyran.

Stubos höjningskrav är visserligen något lägre än förra årets men fortfarande på en hög nivå. Med tanke på att drygt två tredjedelar av hyresgästerna oroar sig för sin privatekonomi är det extrem återhållsamhet som gäller för oss i den kommande förhandlingen, säger Stefan Lindborg.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Stubo vill höja hyrorna med 2,5 procent från årsskiftet.

Citat

I Ulricehamn har antalet öppet arbetslösa ökat med 72 procent sedan förra sommaren.
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen