Stubos nya hyror är färdigförhandlade

Efter förhandling med Hyresgästföreningen höjer Stubo hyrorna för 987 hushåll med 1,3 procent den 1 mars. Överenskommelsen innebär en sänkning av bostadsbolagets krav som låg på 2,5 procent.

Hyresgästföreningen gick in i förhandlingen med uppfattningen att detta är ett år som bör präglas av återhållsamhet för att inte i onödan spä på den ekonomiska stressen och oron som många hushåll upplever i spåren av coronakrisen.

– Vi är nöjda med att uppgörelsen tar hänsyn till att många hyresgäster har drabbats ekonomiskt av arbetslöshet och permitteringar under pandemin. Överenskommelsen ger Stubo goda möjligheter till att underhålla fastigheterna, förklarar Hyresgästföreningens förhandlare, Stefan Lindborg.

– Det är bra att hyreshöjningen skjuts framåt två månader – till första mars. Varje månad innebär fler vaccinerade och förhoppningsvis att de ekonomiska effekterna av pandemin avtar.

Avtalet innebär att hyreshöjningen för en normaltvåa stannar på 70 kronor istället för begärda 135 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg