Susanne Sjöblom blir ny regionordförande för Hyresgästföreningen region Stockholm

Efter en jämn omröstning i lördagens regionfullmäktige valdes Susanne Sjöblom, Nacka, till ny regionordförande för Hyresgästföreningen i region Stockholm.

Lördag 23 april samlades Hyresgästföreningen, region Stockholm till fullmäktigemöte. På dagordningen stod bland annat att välja ordförande för de kommande två åren. Ett antal kandidater fanns att välja bland, men valberedningens förslag var Susanne Sjöblom, och fullmäktigemötet valde att ställa sig bakom valberedningens förslag.

”En av de absolut viktigaste frågorna för oss att jobba med är bo-orättvisan. Ägt boende får så mycket mer stöd än hyrt. Att rätta till detta är en viktig del i arbetet med att få ner hyresnivåerna, så att vanligt folk faktiskt kan efterfråga de lägenheter som byggs,” så svarar Susanne på frågan om vilka frågor som engagerar henne mest och vad som hon anser att regionen måste prioritera de kommande åren.

Susanne Sjöblom bor i Fisksätra, Nacka och tycker enligt egen utsago om att ”kulturtanta” med sin kompis Mulle. Till vardags jobbar hon som NPF-pedagog och skolbiblioteksansvarig på Boo Gårda skola i Nacka. Parallellt med arbete och engagemang inom Hyresgästföreningen har Susanne också engagerat sig för utsatta kvinnor, bland annat genom att jobba ideellt på skyddade boenden.

-Efter att själv bott på kvinnojouren för många år sedan känns det bra att kunna ge tillbaka. Kvinnor som lever skyddat är i en fruktansvärd situation. En trygg bostad är en förutsättning för att kunna komma vidare till ett normalt liv.

Susanne har suttit som ordförande i Hyresgästföreningen Nacka-Värmdö i ett antal år och har också suttit med i regionstyrelsen i Stockholm, och fungerat som vice ordförande för regionen. Och nu går hon alltså in i rollen som ordförande för hela region Stockholm.

Susanne avslutar med att rikta ett stort tack till den avgående ordföranden Simon Safari. ”Simon har lagt sju år på detta viktiga uppdrag, jag vill tacka honom för hans insats och ska göra mitt bästa för att ta vid på ett bra sätt och utveckla arbetet utifrån var vi står nu.”

För mer information kontakta:

Julia Björne, Pressekreterare, Mobil: 076 119 91 61

Elisabeth Hammarberg, Kommunikationschef: Mobil: 072 452 13 54