Svalövsbostäders hyresgäster riskerar betala för annan kommunal verksamhet

På måndag den 15 juni kommer Svalövs kommunfullmäktige att fatta beslut om att föra över AB Svalövsbostäder till kommunkoncernen Svalövs Kommunhus AB. Hyresgästföreningen är kritisk till att bostadsbolaget ska ingå i kommunkoncernen.

Svalvsbostders hyresgster riskerar bli dubbelbeskattade

Svalövs Kommunhus AB har till uppgift att företräda hela Svalövs kommuns intressen och utöva ägarstyrning i kommunens helägda bolag som ingår i koncernen. Hyresgästföreningen ser stora risker med att lägga Svalövsbostäder i en stor kommunkoncern och menar att det öppnar för överföringar mellan bolag i koncernen. En kommunkoncern kan användas till att föra över vinster från bolag som går bra till bolag med sämre ekonomi.

– De pengar som hyresgästerna betalar in i form av hyror skulle alltså användas till annan kommunal verksamhet, vilket i praktiken innebär en dubbelbeskattning av hyresgästerna. Pengarna från Svalövsbostäder ska stanna i bostadsbolaget och komma hyresgästerna till godo, genom underhåll, nybyggnation och investeringar i existerande fastigheter, säger Eva Wigren, ordförande i Hyresgästföreningen Eslöv-Kävlinge-Svalöv.

Syftet med ett kommunalt bostadsbolag är att tillgodose Svalövsbornas behov av bostäder. Enligt Hyresgästföreningen riskerar detta syfte att grumlas när ägaren inte har samma fokus.

– En kommunal koncernbildning där Svalövsbostäder ingår skulle också riskera att försvåra hyresförhandlingarna om det visar sig att de inbetalda hyrorna i själva verket går till annan verksamhet än till bostadsbolaget, säger Eva Wigren.

Alla exempel som Hyresgästföreningen känner till med koncernbildningar har varit till nackdel för det kommunala bostadsföretaget och för dess hyresgäster, eftersom företagen alltid blir den part i koncernen som försörjer de andra bolagen.

– De värdeöverföringar som sker i koncernen urholkar på sikt det allmännyttiga bolagets förmåga att underhålla och investera, säger Eva Wigren.

För mer information, kontakta:
Peter Olsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 38

Presskontakt:
Mikael Malmborg, kommunikatör Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 42