Svenbo kräver kraftiga hyreshöjningar

Förra året avstod Svenljunga Bostäder från att höja hyrorna men i år lägger det kommunala bolaget fram ett höjningskrav på 4,2 procent – ett av de högsta i regionen. På Hyresgästföreningen anser man att kravet är orimligt och att bolaget inte kan begära kompensation i efterhand för att man valde att inte höja hyrorna förra året.

Svenljunga Bostäder (Svenbo) vill se en rejäl höjning av hyrorna i år eftersom man inte tog ut någon höjning förra året trots att kostnaderna ökade. Hyresgästföreningen däremot manar till återhållsamhet.

– Att i efterhand hänvisa till att man inte höjde hyrorna förra året trots att kostnaderna ökade leder helt fel. Dessutom låter kravet väldigt högt med tanke på det rådande ekonomiska klimatet. Men vi kommer att granska budet och ställa det mot vad som är rimligt utifrån hyresgästernas perspektiv, förklarar Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

I nuläget behöver en medianinkomsttagare i Svenljunga lägga 36 procent av sin inkomst för att betala snitthyran för en äldre tvårumslägenhet. Om Svenbo får igenom sitt krav skulle det innebära en hyreshöjning på cirka 214 kronor.

– Det tycker vi är alldeles för mycket. Speciellt med tanke på att en hög andel av hushållen i Svenljunga består av ensamstående med eller utan barn – hela 56 procent. För dem är det särskilt svårt att klara så höga hyreshöjningar, menar Stefan Lindborg

Förhandlingarna omfattar 570 lägenheter.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Stefan Lindborg, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour