Svenbos nya hyror är färdigförhandlade

Kommunala Svenljunga Bostäder och Hyresgästföreningen har tecknat avtal om nya hyror för 570 hushåll. Avtalet innebär att hyrorna höjs med 1,45 procent i genomsnitt vilket är en rejäl sänkning av bolagets krav som från början låg på 3,2 procent.

Nu är förhandlingen om Svenljunga Bostäders (Svenbos) nya hyror klar och parterna har tecknat ett avtal. Överenskommelsen innebär att hyrorna går upp 1,45 procent i genomsnitt från och med april månad. För de flesta hushåll blir höjningen 1,5 procent men i en del fastigheter stannar höjningen på 1,1 procent. Det betyder att hyreshöjningen för en standardtvåa på 60 kvadratmeter stannar på 57 eller 77 kronor, beroende på fastighet, istället för begärda 165 kronor.

– Överenskommelsen tar hänsyn till de utmaningar som Svenbo har med stort underhållsbehov och intäktsbortfall när Migrationsverket säger upp många lägenheter. Samtidigt så beaktar överenskommelsen också att många hyresgäster har drabbats hårt ekonomiskt under pandemin. Det är vi nöjda med, konstaterar Stefan Lindborg som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Faktaruta
Hushållen på Asks väg 2-12 och Emblas väg 1-9 i fastigheten Torstorp 1:250, Sparvvägen 2-4 i fastigheten Källered 1:85 och Mostigen 3-4 i fastigheten Gälared 2:162 får en hyreshöjning på 1,1 procent. Övriga hushåll får 1,5 procent.

För ytterligare upplysningar kontakta
Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

hyrorna går upp 1,45 procent i genomsnitt från och med april månad. De flesta hushåll får en höjning på 1,5 procent men för några stannar höjningen på 1,1 procent.

Citat

Överenskommelsen tar hänsyn till de utmaningar som Svenbo har med stort underhållsbehov och intäktsbortfall när Migrationsverket säger upp många lägenheter. Samtidigt så beaktar överenskommelsen också att många hyresgäster har drabbats hårt ekonomiskt under pandemin. Det är vi nöjda med.
Stefan Lindborg, Hyresgästföreningens förhandlingsledare