Svenljunga Bostäder höjer hyrorna 1 april

Kommunägda Svenljunga Bostäder AB och Hyresgästföreningen har tecknat ett avtal om nya hyror som börjar gälla den 1 april. Avtalet berör 549 hushåll som får en hyreshöjning på 2,15 procent i genomsnitt. Bostadsbolagets krav inför förhandlingen låg på 3,6 procent.

Avtalet innebär att Svenljunga Bostäders hyresintäkter stiger med 2,15 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 0,17 och 2,25 procent beroende på vilken fastighet man bor i.

–  En förhandling innebär alltid kompromisser och den här överenskommelsen tar hänsyn till hyresgästernas villkor men även de utmaningar som Svenbo har. Avtalet ger bolaget förutsättningar att fortsätta underhållsarbetet vilket är positivt för hyresgästerna, konstaterar Stefan Lindborg, som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Inför förhandlingen hade bostadsbolaget krävt att få höja hyrorna med 3,6 procent med hänvisning till kostnadsökningar och det stora underhållsbehovet.

Anledningen till att höjningen varierar mellan fastigheter är att parterna vill rätta till obalanser som ofta uppstår med tiden. Hyrorna ska bli så rättvisa som möjligt och bättre stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som hyresgästerna värderar i sitt boende, till exempel standard, uppvärmning, service och läge.

– Vi har konstaterat att hyrorna spretar något och att hyresgäster inte betalar lika hyra för likvärdiga lägenheter. Det är viktigt att hyror upplevs som rättvisa därför är det positivt att arbetet mot obalanser fortsätter, förklarar Stefan Lindborg.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Det nya avtalet mellan Svenljunga Bostäder och Hyresgästföreningen innebär att bostadsbolagets hyresintäkter stiger med 2,15 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 0,17 och 2,25 procent beroende på vilken fastighet man bor i.

Citat

Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen