Tibrobyggens höjer hyrorna i april

Kommunägda Tibrobyggen AB och Hyresgästföreningen har tecknat ett avtal om nya hyror som börjar gälla den 1 april. Avtalet berör 785 hushåll som får en hyreshöjning på 2,2 procent i genomsnitt. Bostadsbolagets krav inför förhandlingen låg på 3,5 procent.

Avtalet innebär att Tibrobyggens hyresintäkter stiger med 2,2 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 1,9 och 2,9 procent beroende på vilken fastighet man bor i. För en standardtvåa betyder det mellan 89 och 136 kronor i månaden.

– Uppgörelsen ger Tibrobyggen bra förutsättningar att klara kostnadsökningarna och samtidigt utveckla fastigheterna och bostadsområdena vilket är positivt för hyresgästerna, konstaterar Pär Sundén, som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Anledningen till att höjningen varierar mellan fastigheter är att parterna vill rätta till obalanser som ofta uppstår med tiden. Hyrorna ska bli så rättvisa som möjligt och bättre stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som hyresgästerna värderar i sitt boende, till exempel standard, service och läge.

– Vi har konstaterat att hyrorna spretar något och att hyresgäster inte betalar lika hyra för likvärdiga lägenheter. Det är viktigt att hyror upplevs som rättvisa är därför är det positivt att arbetet mot obalanser nu har inletts, förklarar Pär Sundén.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Pär Sundén, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Uppgörelsen ger Tibrobyggen bra förutsättningar att klara kostnadsökningarna och samtidigt utveckla fastigheterna och bostadsområdena vilket är positivt för hyresgästerna.
Pär Sundén, förhandlare på Hyresgästföreningen