Tidaholms Bostads AB höjer hyrorna efter förhandling

Kommunägda Tidaholms Bostads AB höjer hyrorna med 1 procent den 1 april vilket är betydligt lägre än deras krav på upp mellan 1,9 och 5 procent.

Inför förhandlingen aviserade Tidaholms Bostads AB att man ville höja hyrorna med 1,9 till 5 procent där genomsnittet låg på 2,2 procent. Motparten Hyresgästföreningen menade att förhandlingen måste spegla den verklighet som många lever i just nu. Pandemin har fört med sig att många hyresgäster har fått försämrad ekonomi. Till slut kunde parterna enas om en hyreshöjning på 1 procent.

Förhandling handlar om att kompro­missa, men vi tycker att det blev en bra överenskom­melse för båda parter, konstaterar Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Uppgörelsen innebär att höjningen för en normaltvåa skulle stanna på 49 kronor istället för begärda 94 till 247.

Förhandlingen berör 294 hushåll.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Robert Gadaan, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Tidaholms Bostads AB höjer hyrorna med en procent den 1 april.

Citat

Förhandling handlar om att kompro­missa, men vi tycker att det blev en bra överenskom­melse för båda parter.
Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen