Tomas i Eskilstuna byter från medlemmar till volontärer

Tomas Boqvist arbete som medlemsrekryterare på Hyresgästföreningen går normalt ut på att besöka hyresgäster och prata om medlemskap i föreningen. Men i coronatider är det andra arbetsuppgifter som måste prioriteras. Tomas sitter numer och ringer runt till föreningens medlemmar och söker volontärer till Hyresgästföreningens projekt Goda Grannar.

- Just nu ringer jag till våra 8000 förtroendevalda för att se om man vill vara med och hjälpa till som volontär. Tanken är sedan att koppla ihop volontärerna med personer som tillhör riskgrupper och som i dagsläget kan behöva hjälp för att få vardagen att fungera, berättar Tomas. – Att kunna ställa om från mitt ordinarie arbete som medlemsrekryterare till att vara med och bidra i arbetet runt Coronakrisen känns fantastiskt. Gemensamt med mitt ordinarie arbete är att jag oftast möter både engagerade och intresserade hyresgäster avslutar Tomas.

Vad är “Goda grannar”

Goda grannar är ett initiativ av Hyresgästföreningen som syftar till att organisera medborgare som på ett eller annat sätt vill hjälpa till i den pågående coronakrisen. Vi ställer nu om hela vår organisation för att mobilisera lokala hjälpinsatser till de riskgrupper som i dagsläget inte kan leva sina liv som vanligt. Målet är att underlätta vardagen för medmänniskorna i vår närhet och i förlängningen bidra till att minska smittspridningen av COVID-19.

Hur går det till?

www.godagrannar.nu kan den som vill bli volontär eller den som behöver hjälp anmäla sig. Vi kopplar sedan ihop dessa människor utifrån var de bor, vad folk behöver hjälp med och vad volontärer kan hjälpa till med. Vi ringer även runt till våra medlemmar för att hitta volontärer och personer med behov av hjälp.

Kontakt: Tomas Boqvist, Medlemsrekryterare Hyresgästföreningen region Mitt: tel.010-459 15 21

Region Mitt
Fredrik Wrang