Törebodabostäder vill höja hyrorna med upp till 3,88 procent

Törebodabostäder AB vill höja hyrorna för 316 hushåll med mellan 0 och 3,88 procent från den 1 april. Motparten Hyresgästföreningen anser att omständigheterna är extrema i år och många hushåll har fått försämrad ekonomi.

Snart drar hyresförhandlingen igång. Kommunägda Törebodabostäder AB (Törebo) har aviserat att man vill höja hyrorna med i genomsnitt 2,18 procent men kravet är differentierat och varierar från 0 till 3,88 procent. Hyresgästföreningen anser att nivån på det differentierade kravet är för högt, särskilt i dessa tider då många hushåll redan har det tufft ekonomiskt.

–I år är det extra viktigt att hålla nere överenskommelsen. Många av våra medlemmar har fått försämrad ekonomi i spåren av pandemin. De oroar sig för att en hyreshöjning ska bli droppen nu när deras marginaler har minskat, konstaterar Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Törebos krav innebär att hyran för en standardtvåa skulle gå upp med 118 kronor i genomsnitt men kravet varierar mellan 0 till 210 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Håkan Skött, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Snabbfakta

Citat

–I år är det extra viktigt att hålla nere överenskommelsen. Många av våra medlemmar har fått försämrad ekonomi i spåren av pandemin. De oroar sig för att en hyreshöjning ska bli droppen nu när deras marginaler har minskat.
Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen