Tranemobostäder höjer hyrorna 1 mars

Kommunägda Tranemobostäder AB och Hyresgästföreningen har tecknat ett avtal om nya hyror som börjar gälla den 1 mars. Avtalet berör 819 hushåll som får en årlig hyreshöjning på 2,14 procent i genomsnitt. Bostadsbolagets krav inför förhandlingen låg på 4,4 procent.

Avtalet innebär att Tranemobostäders hyresintäkter stiger med 2,36 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 1,8 och 2,5 procent beroende på vilken fastighet man bor i. För en standardtvåa betyder det mellan 87 och 122 kronor i månaden vilket kan jämföras med bolagets krav på 214 kronor.

– Tranemobostäder hade en väldigt hög kostnadsutveckling förra året och budgeterar en sådan även i år. Avtalad hyreshöjningen är lägre än de ökade driftskostnader som bolaget anger i sin budget. Utöver dessa så ökar också räntekostnader och kostnader för avskrivningar kraftigt, konstaterar Stefan Lindborg, som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Anledningen till att höjningen varierar mellan fastigheter är att parterna vill rätta till obalanser som ofta uppstår med tiden. Hyrorna ska bli så rättvisa som möjligt och bättre stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som hyresgästerna värderar i sitt boende, till exempel standard, uppvärmning, service och läge.

Nybyggda och renoverade lägenheter höjs med 1,8 procent och de flesta andra med 2,2 procent i grundhöjning. Utöver den årliga hyreshöjningen får lägenheter med varmhyra en höjning på ytterligare 0,3 procent och lägenheter i Limmared och Länghem får ett lägestillägg på 0,1 procent.

– Vi har konstaterat att hyrorna spretar något och inte överallt speglar lägenheternas bruksvärde. Det är viktigt att hyror upplevs som rättvisa är därför är det positivt att arbetet mot obalanser nu har inletts, förklarar Stefan Lindborg.

För ytterligare upplysningar kontakta
Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Citat

Vi har konstaterat att hyrorna spretar något och inte överallt speglar lägenheternas bruksvärde. Det är viktigt att hyror upplevs som rättvisa är därför är det positivt att arbetet mot obalanser nu har inletts.
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen