Tranemobostäder vill höja hyrorna

Tranemobostäder flaggar för att hyrorna behöver höjas med 3,2 procent. Hyresgästföreningen gör en annan bedömning och vill se en mer långsiktigt hållbar hyresutveckling.

Kommunägda Tranemobostäder har kallat till förhandling och kräver att få höja hyrorna med 3,2 procent för att täcka ökade kostnader för bland annat kommunala taxor, stigande räntor och fastighetsförvaltning.

Hyresgästföreningens uppfattningen är att förhandlingarna behöver präglas av återhållsamhet. Bostadsbolagets hyror har ökat snabbare än inflationen under de senaste tio åren och nu vill man se en mer långsiktigt hållbar hyresutveckling.

–Med fortsatt låga räntor och sjunkande inflation borde bolaget kunna möta sina utgifter utan allt för stora hyreshöjningar. Vi förutsätter att överenskommelsen landar på en mer rimlig nivå, förklarar Stefan Lindborg som leder hyresgästernas förhandlingsdelegation.

– I nuläget behöver en medianinkomsttagare i Tranemo lägga närmare 30 procent av sin disponibla inkomst för att betala snitthyran för en tvåa på 60 kvadratmeter. Om Tranemobostäder får igenom sitt krav skulle det innebära en hyreshöjning på cirka 150 kronor. Det tycker vi är för mycket, säger Stefan Lindborg.

Förhandlingarna startar den 31 januari och omfattar 819 lägenheter.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Stefan Lindborg, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour