Tranemobostäder vill höja hyrorna med 2,85 procent

Tranemobostäder vill få igenom en höjning av hyrorna på 2,85 procent från den första mars. Något som Hyresgästföreningen inte är beredd att acceptera.

Snart drar hyresförhandlingen för 819 hushåll i Tranemo igång. Kommunägda Tranemobostäder har aviserat att man vill höja hyrorna med 2,85 procent från den 1 mars. Motparten Hyresgästföreningen däremot manar till extrem återhållsamhet.

– Vi anser att bolagets yrkande är på en hög nivå med tanke på coronapandemin och hur hyresgästerna har drabbats av stigande arbetslöshet och minskade ekonomiska marginaler. Mellan november 2019 och november 2020 har antalet öppet arbetslösa ökat med nästan 25 procent i Tranemo, Och hyresgäster är generellt överrepresenterade i gruppen arbetslösa, påpekar Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Bostadsbolaget vill även höja priset på kallvatten för dem som har individuell mätning. Höjningen föreslås motsvara Tranemo kommuns höjning av vatten- och avloppstaxan som är 9,6 procent.

Tranemobostäders krav innebär att hyran för en normaltvåa på 60 kvadrat skulle gå upp 137 kronor.

– Vi håller på att granska bolagets bud och förbereder oss inför förhandlingen. Som vanligt är vårt mål att nå en uppgörelse som är så bra för hyresgästerna som möjligt, säger Stefan Lindborg.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Tranemobostäder vill höja hyrorna med 2,85 procent från den första mars.

Citat

Hyresgästerna har drabbats av stigande arbetslöshet och minskade ekonomiska marginaler. Mellan november 2019 och november 2020 har antalet öppet arbetslösa ökat med nästan 25 procent i Tranemo, Och hyresgäster är generellt överrepresenterade i gruppen arbetslösa.
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen