Tre saker alla måste veta om marknadshyror

Det finns en risk att marknadshyror införs i Sverige och Hyresgästföreningen vill stoppa det. Men varför är marknadshyror så dåligt? Här är tre saker du behöver veta om marknadshyror.

1: Skillnaden mellan kollektivt förhandlad hyra och marknadshyra

Idag förhandlas hyran mellan hyresvärden och hyresgästerna som kollektivt representeras av en hyresgästförening (oftast Hyresgästföreningen). Hyran ska vara lika för likadana lägenheter, och en hyresvärd ska inte få dra nytta av bostadsbrist och sätta en högre hyra! Standard, storlek och läge ska avgöra, inte vem som kan betala mest. Marknadshyra betyder att hyresvärden ensidigt bestämmer din hyra utan att du har rätt till kollektiv förhandling genom en hyresgästförening.

När hyrorna förhandlas idag så är hyresvärdens förvaltningskvalitet en viktig parameter i förhandlingarna. Det betyder att hyresvärdar som inte tar hand om sina hus och hyresgäster inte ska få samma hyresutveckling som hyresvärdar som tar hand om bostäderna. Incitamenten att ta hand om sina hus och hyresgäster försvinner om hyresvärden själv får bestämma hyran.

2: Marknadshyror innebär högre hyror för de allra flesta

Marknadshyror skulle innebära en mycket högre hyra för de alla flesta. I vissa områden skulle hyran kunna höjas med över 50 procent. Regeringen har lovat att införa marknadshyra i nybyggda hyresrätter. Vi tror att det kan vara ett första steg på vägen till marknadshyror för alla lägenheter.

I vårt grannland Finland infördes marknadshyror för nybyggda hyresrätter. Två år senare blev det marknadshyror för alla nya hyreskontrakt. Kort därefter infördes marknadshyror på hela hyresmarknaden. Mellan 1995 och 2000 (dvs efter att hyrorna avreglerades) ökade medelhyrorna för bostäder som hade marknadshyra med 26 procent i Finland i snitt, och med 42 procent i huvudstaden Helsingfors

3: Väljarna vill inte ha marknadshyror, ändå vill politikerna det

De flesta hyresgäster och väljare är emot marknadshyror, men ändå föreslår politikerna detta. Regeringen (Socialdemokraterna och Miljöpartiet) tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna vill införa ”fri hyressättning i nyproduktion”. Det skulle betyda marknadshyror för nybyggda hyreslägenheter.

Sju av tio är emot marknadshyror. Även om siffrorna skiljer sig mellan de olika partierna har alla en sak gemensamt: fler väljare är negativa till marknadshyror, oavsett parti.