Tvist mellan AB Gotlandshem och Hyresgästföreningen avgjord

Hyresförhandlingarna inleddes i oktober 2021, men avbröts i ett tidigt skede då parterna upplevdes stå för långt ifrån varandra. Efter beslut av en oberoende ordförande är tvisten nu avgjord.

Hyresförhandlingarna mellan Gotlandshem och Hyresgästföreningen inleddes i oktober 2021. Parterna kunde då konstatera att respektive bud låg långt ifrån varandra. Gotlandshem gick ut med ett yrkande om en generell hyresjustering på 5,3 procent. Hyresgästföreningens motbud var 0,23 procent.

Förhandlingarna avbröts i ett tidigt skede av Gotlandshem, som hänsköt ärendet till Hyresmarknadskommittén, HMK, och begärde medling. Parterna hade då justerat sina bud, Gotlandshem till 5,1 procent och Hyresgästföreningens motbud till 0,7 procent.

Efter överläggningar beslutade HMK att ärendet skulle avgöras av en oberoende ordförande. Denne har nu beslutat att utgående hyror justeras med 1,95 procent i generell hyreshöjning från och med den 1 januari 2022.

Sedan den oberoende ordföranden meddelat sitt beslut har parterna tecknat en överenskommelse enligt beslutet. Hyresjusteringen gäller retroaktivt från och med den 1 januari 2022.

Susanne Davidsson, ansvarig förhandlare vid Hyresgästföreningen, Region Stockholm, kommenterar resultatet med orden; ”Tråkigt för hyresgästerna att det återigen blir en retroaktiv höjning från 1 januari, det positiva i är att bruksvärdet inte höjs mer än 1,95 procent vilket det annars skulle ha gjort om man räknat om från 1 april. Det ger lägre bruksvärdeshyra att utgå ifrån inför nästa års förhandling.