Tvisten om Karlskogahems hyror avgjord

Måndagen den 6 april avslutades förhandlingarna om hyrorna för 2020 mellan Karlskogahem AB och Hyresgästföreningen sedan Hyresmarknadskommittén meddelat beslut i tvisten mellan parterna. Kommitténs beslut innebar att hyrorna för Karlskogahems lägenheter höjs med 2% från 1 maj.

Kommitténs beslut gav Karlskogahem rätt att höja hyrorna från 1 april men som en lättnad för hyresgästerna beslöt Karlskogahem med Hyresgästföreningens goda minne att stryka höjningen för april månad.

- Höjningen på 2% från 1 maj innebär omräknat till helår att hyrorna höjs med 1,33% på årsbasis. Företagets ursprungliga yrkande låg på 2,89% på helår. I det perspektivet är uppgörelsen således en framgång för hyresgästerna. Men tvisten har satt fokus på bakomliggande frågor kring Karlskogahem finansiering och behov av vinst och de frågorna bör blir föremål för fortsatt diskussion mellan parterna och med kommunen som ägare, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.

- Det är tacknämligt att Karlskogahem avstår den retroaktiva hyreshöjningen för april, nu när hyresgästerna pressas av de ekonomiska effekterna av Corona-krisen. Och utslaget i Hyresmarknadskommittén visar att vi ändå har stöd för de argument vi fört fram i förhandlingarna, säger Marianne Svensson, ordförande på Hyresgästföreningen Karlskoga.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg, tel 070-245 46 13

Marianne Svensson, ordförande Hyresgästföreningen karlskoga, tel 010-459 15 24