Uddevallahem och Ljungskilehem vill höja hyrorna

Både Uddevallahem och Ljungskilehem har begärt förhandling om höjda hyror och presenterar krav på 2,16 procent. Hyresgästföreningen manar till extrem återhållsamhet då många hyresgäster har det svårt i spåren av pandemin.

Kommunägda Uddevallahem och Ljungskilehem har kallat till hyresförhandling. Båda bostadsstiftelserna vill höja hyrorna med 2,16 procent men hos Uddevallahem varierar kravet mellan 1 och 3 procent beroende på fastighet.

– Uddevallahem har gett oss ett differentierat krav i linje med den hyresöversyn som nu pågått under ett par års tid för att komma tillrätta med de obalanser som finns inom deras fastighetsbestånd. Men i år är det extra viktigt att hålla nere eventuella hyreshöjningar och vi granskar nu kravet för att hitta en bra uppgörelse för hyresgästerna, kommenterar Jakob Agirman som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Förhandlingen med Uddevallahem berör 4 219 hushåll och förhandlingen med Ljungskilehem 180 hushåll. För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadrat skulle Uddevallahems krav innebära en höjning med mellan 52 och 157 kronor, beroende på fastighet, och Ljungskilehems krav en höjning på 112 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Jakob Agirman, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Uddevallahem och Ljungskilehem vill höja hyrorna med 2,16 procent.