Uddevallahems hyreshöjning stannade på 4,00% i genomsnitt

Förhandlingarna för årets hyror mellan Hyresgästföreningen och kommunala Uddevallahem är klara. Lägenheterna får från 1 januari en årlig hyreshöjning mellan 2,50% - 5,00% med ett genomsnitt på 4,00%. Uddevallahems ursprungliga krav var 6,50 %.

Nu är årets hyror förhandlade för 4319 hushåll hos Uddevallahem. Bolagets ursprungliga yrkande låg på 6,5%, men efter hårda förhandlingar med motparten Hyresgästföreningen landande överenskommelsen på 4 % i genomsnitt, med en månads retroaktiv hyreshöjning. Ansvarig förhandlare på Hyresgästföreningen, Jakob Agirman, understryker hur tuffa årets förhandlingar varit.

— Det är en hög höjning för hyresgästkollektivet som bor hos Uddevallahem. Vi förstår att bolaget har en förändrad situation med tanke på den ekonomiska utvecklingen, men vi har sett till att hela kostnadsökningen inte ska bäras av hyresgästerna.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med i snitt 215 kronor/månad vilket kan jämföras med Uddevallahems hyreshöjningskrav på 350 kronor/månad.

För mer information, kontakta:

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK