Underhållsbehov höjer hyran i Svenljunga

– En relativt hög hyreshöjning men det går till att stärka förutsättningarna för att klara underhållet på ett rimligt sätt. På sikt kommer detta alla hyresgäster till del.

Så sammanfattar Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson uppgörelsen om årets hyror för de boende i Svenljunga Bostäder.

Det blir en hyreshöjning på 1,54 procent från den 1 april. Företagets krav låg på 2,95 procent när förhandlingarna inleddes.

– Eftersom det samhällsekonomiska läget är gynnsamt just nu, med låga räntor och en låg inflation, kan tillskottet av hyrespengar leda till ännu mera underhåll. Det har hyresgästerna rätt att förvänta sig och från Hyresgästföreningen kommer vi att löpande följa upp hur det går, säger Ann-Christin Josefsson.

Utöver underhållsbehovet har kommunpolitikernas uppräkning av den fasta delen av VA-taxan påverkat resultatet av hyresförhandlingarna.

En genomsnittlig tvårummare hos Svenljunga Bostäder har idag en hyra på 4 480 kronor per månad. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning med 69 kronor i månaden.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Ann-Christin Josefsson

telefon 033-29 01 60