Undersökning i Eskilstuna visar: 81 % av de tillfrågade hyresgästerna i Viptorp och Skogsängen vill inte att Kfast säljer

Under november har Hyresgästföreningen knackat dörr i fastigheter som Kfast planerar att sälja. Det rör 577 lägenheter i Viptorp, Skogsängen och Torshälla. I samband med Hyresgästföreningens besök har en enkät genomförts där resultatet visar att en överväldigande majoritet av dom tillfrågade hyresgästerna säger nej till en försäljning.

- Det här visar tydligt att den politiska majoriteten i Eskilstuna ignorerar människors åsikt. Hyresgästerna upplever inte att man tjänar på en försäljning. Det kan bli bättre men det kan också bli sämre och samtidigt dyrare att bo, kommenterar Tommy Holm, ordförande Hyresgästföreningen Eskilstuna.

81 procent av dom tillfrågade hyresgästerna har svarat att de vill behålla Kfast som hyresvärd. En klar majoritet fruktar också hyreshöjningar efter en försäljning.

Hyresgästföreningens enkät blottlägger att det ekonomiska utrymmet för att klara hyreshöjningar är litet i dessa områden. 68 procent av dom tillfrågade hyresgästerna menar att de inte skulle klara en hyreshöjning alls om lägenheten totalrenoverades. 24 % har angett att de klarar upp till 1.000 kronor i månaden medan endast 8 % klarar mer än 1.000 kronor i månaden i hyreshöjning.

- Av erfarenhet vet vi att försäljning av allmännyttan ofta leder till omfattande renoveringar med kraftigt höjda hyror som följd. Man köper lågt värderade fastigheter av kommunen och skruvar sedan upp fastighetsvärdet genom renoveringar och höjda hyror, säger Tomas Bergh, gruppchef Hyresgästföreningen Region Mitt. Det drabbar hyresgästerna.

En klar majoritet hävdar att de är nöjda med Kfast som hyresvärd. Kommunfastigheters förvaltning av Viptorp, Skogsängen och Torshälla tycks fungera väl. 76 procent säger att de är nöjda med Kfast.

- Många hyresgäster har aktivt valt att bo hos allmännyttan. Det är ett val, ett ställningstagande. Vem man har som hyresvärd kan vara lika avgörande som t ex vem man har som arbetsgivare. Det är en viktig relation mellan hyresgäst och hyresvärd. Värden förvaltar våra hem. Det tycks kommunens politiker sakna respekt för, säger Tommy Holm.

Tommy Holm 073 – 767 66 37

Ordförande Hyresgästföreningen Eskilstuna