Uppsalahem begär rekordhöga hyreshöjningar

Uppsalahem har kommit med ett rekordhögt yrkande inför de årliga hyresförhandlingarna. Uppsalahems vd Stefan Sandberg konstaterar i sin text i bolagets årsredovisning att 2018 har varit ett bra år för Uppsalahem. Hyresgästföreningen kan inte annat än att instämma i den beskrivningen, och gläds med Uppsalahem att bolaget är välmående och står starkt rustat inför framtidens utmaningar.

-Men att Uppsalahem i detta läge hävdar att hyrorna måste höjas med rekordhöga 3,5 procent saknar all sans och balans. Detta särskilt som övriga bostadsbolag vid årets förhandlingar har nöjt sig med avsevärt mycket lägre höjningar, trots att de sällan kan uppvisa ens i närheten så starka siffror som Uppsalahem, säger Magnus Näll, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Trots att bolagets kostnader för att driva och underhålla husen inte har ökat har hyrorna de senaste åren precis som alltid stigit för Uppsalahems hyresgäster. Högre inkomster och minskade utgifter har lett till att Uppsalahems driftnetto stadigt har ökat de senaste åren. Även bolagets soliditet, som normalt sett minskar när det byggs mycket nytt, ligger på en imponerande nivå.

Det är inte bara Uppsalahem som har anledning att vara nöjda utan även deras ägare, det vill säga Uppsala kommun. Uppsalahem har nämligen flera år i rad genererat större vinster än vad ägaren både har begärt och har kunnat förvänta sig

-Det är inte rimligt att Uppsalahem ska skinna sina hyresgäster bara för att Uppsalahem ännu ett år ska överträffa ägarnas förväntningar på vinst. Det är hyresgästerna som genom sina hyresinbetalningar har möjliggjort bolagets starka ekonomi, säger Mikael Lindblom, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Uppsalahem.

-Om Uppsalahem menar allvar med att de vill göra allmän nytta och tillse att hyresrätten även framöver ska vara en attraktiv boendeform med rimliga boendekostnader måste Uppsalahems krav på hyreshöjningar vid årets hyresförhandling skruvas ned. Rejält.