Uppsalahem vill höja hyran med 9,65 procent

Uppsalahem vill höja hyran med 9,65 procent från den 1 januari 2023. Något som Hyresgästföreningen omöjligen kan acceptera.

-Den kostnadsutveckling som vi ser idag inom i stort sett alla sektorer i samhället kan inte vältras över på hyresgästerna, speciellt med tanke på att flertalet redan dignar under bördan av ökande kostnader. Det var vi tidigt ute och flaggade för, säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

-Uppsalahem har presenterat sitt hyreskrav utifrån inställningen att bolaget ska få täckning för alla sina kostnadsökningar, med bibehållen vinst – trots att vi befinner oss i en exceptionell situation och många människor, inklusive hyresgäster, kämpar med att få ihop sin vardagsekonomi, säger Lena Jansson Nordin.

Uppsalahems motiv till yrkandet beskrivs som att man följt den nya trepartsöverenskommelsen som slutits på nationell nivå mellan parterna Sveriges Allmännytta, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarföreningen. Uppsalahem menar att utvecklingen av parametrarna, BNP, inflation, taxor, räntor och förvaltnings- och underhållskostnader under åren 2020 – 2022 ger ett höjningsbehov på 9,65 procent.

-Vi kan omöjligen acceptera detta. Innebörden av den centrala trepartsöverenskommelse som tecknats är att det ska finnas en balans mellan parterna och att man delar på bördan, inte att den skjuts över helt och hållet på den ena. Vi har förståelse för att bolagets kostnader har ökat men kostnadsökningen kan rimligen inte helt hamna i hyresgästernas knä. Förhandlingen syftar inte till att indexera hyran för hyresgästerna genom att plussa ihop ett antal indikatorer i förhandlingsunderlaget, säger Lena Jansson Nordin.

- Hyresgästföreningen vill att de lokala parterna förhandlar fram en årlig hyresjustering som är rimlig utifrån såväl hyresvärdens som hyresgästens perspektiv.

Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

lena.janssonnordin@hyresgastforeningen.se

Citat

Den kostnadsutveckling vi ser idag inom i stort sett alla sektorer i samhället kan inte vältras över på hyresgästerna