Uppsalahem vill höja hyrorna trots pandemin

Uppsalahem yrkar en hyreshöjning på 2,8% från och med 1 april 2021. Ett yrkande som får Hyresgästföreningen att reagera.

Vanligtvis brukar hyreshöjningarna träda i kraft 1 juli men i år vill det allmännyttiga Uppsalahem att höjningen ska ske redan 1 april.

- Det här är ett högt yrkande som skulle innebära att många hyresgäster hamnar i ett väldigt ansträngt läge rent ekonomiskt, säger Helena Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

- Vi befinner oss fortfarande en extrem situation och pandemin har drabbat samhället på många olika sätt. Många kämpar med sin ekonomi just nu. Därför uppmanar vi verkligen bolaget att ta sitt ansvar och hålla nere hyrorna i år, säger Helena Malmberg.

Helena Malmberg
Telefon: 010-459 13 07